avrotros-cornald-maas

In het voorjaar van 2016 start Cornald Maas met het nieuwe programma Volle Zalen. In dit programma gaat hij het land in om de allernieuwste voorstellingen te bezoeken en duikt hij in de wereld achter de schermen. Een mooie aanleiding, zo vond AVROTROS, om onderzoek (voor publicitaire doeleinden) te doen naar de theaterbeleving in Nederland.

DataIM creëerde een mooie vragenlijst die gemakkelijk in te vullen is op smartphone, tablet of pc. In slechts vijf minuten kon de deelnemer zijn/haar mening geven over hun gehele theaterbeleving; van de reden om naar het theater te gaan, tot of men een dresscode hanteert, tot of men zelf eten en drinken meeneemt, tot irritaties in het theater en meer. Hierin speelden leeftijd, geslacht, het soort voorstelling dat men bezoekt en hoe vaak men dat doet, een interessante rol.

Binnen no time had AVROTROS talloze nieuwe inzichten en nuttige opmerkingen van haar publiek verzameld. Enkele verrassende resultaten die we graag willen delen: Het Nederlandse publiek gaat vooral naar het theater om de emoties die een voorstelling kan losmaken. Ook wordt men graag verrast (33%) en is het een welkome vlucht uit de dagelijkse werkelijkheid (31%). Negen op de tien mensen kleden zich speciaal aan voor een avondje theater en 82% van de bezoekers geven een staande ovatie omdat ze de voorstelling inhoudelijk erg goed vonden. De helft van de jongeren bezoekt een voorstelling op basis van tips van vrienden en bekenden, zij vinden het belangrijk om af en toe ‘iets cultureels te doen’.

De samenwerking met DataIM gaat heel snel en soepel. Ik heb heel snel met ze kunnen schakelen waardoor we binnen enkele dagen al over de resultaten van het onderzoek beschikten. Erg prettig!

 – Marjan den Ouden, marktonderzoeker AVRO TROS 

Wilt u meer lezen over dit onderzoek en haar resultaten? Dat kan hier. En om te zien wat Cornald Maas met de resultaten gaat doen kunt u kijken naar Volle Zalen, vanaf 17 maart iedere donderdag om 21.15 op NPO2.

Tags

Share this Project

Leave a Comment