Aegon heeft zich aangesloten bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV). Dit keurmerk is bedoeld om het vertrouwen van consumenten in de verzekeringssector te bevorderen. Het wordt uitgegeven door de onafhankelijke Stichting Toetsing Verzekeraars (STV), welke iedere twee jaar toetst of Aegon aan de eisen van het Keurmerk voldoet. Één van de pijlers van het keurmerk is de vindbaarheid en begrijpelijkheid van de polisvoorwaarden, een belangrijke communicatie-uiting voor klanten.

De snelheid, maar ook de controle die DataIM uitvoert over het enquête proces sluit zo naadloos aan op het doel wat wij hebben om onze processen te verbeteren.

– Aegon

Geïnspireerd door het toetsen van de begrijpelijkheid van onze documenten vond Aegon het noodzakelijk om zelf een testpanel in te richten. Reden: Een keurmerk is fijn om te hebben maar om de dienstverlening daadwerkelijk te verbeteren kun je beter op voorhand de documentatie in orde hebben in plaats van achteraf na een keuring.

Voor het inrichten van dit testpanel kwam Aegon bij DataIM terecht. Met elkaar is gekeken wat de behoefte is en wat technisch nodig is om de gewenste resultaten te behalen.

Grafische weergave respons per device Grafische weergave respons per device
Om snel en eenvoudig de begrijpelijkheid van communicatie-uitingen te meten, stuurt DataIM uit naam van Aegon naar alle medewerkers in het testpanel een uitnodiging om online de documenten te beoordelen. Het invullen moet vooral een efficiënt en snel proces zijn. We streven er naar om in maximaal 5 tot 10 vragen (plus evt. toelichting) te achterhalen of de documenten aan de eisen voldoen qua vindbaarheid en begrijpelijkheid.

Door zowel positieve reacties van medewerkers die deelnemen aan het panel als door de goede resultaten, worden door Aegon nu niet alleen brieven getest, maar is het assortiment uitgebreid naar het testen van e-mails en filmpjes. Aegon vindt het belangrijk zichzelf kritisch op te stellen en in te zien wanneer feedback van haar omgeving raadzaam is.

DataIM speelt hierin een belangrijke en flexibele rol. Vaak weet Aegon vooraf wat er gemeten moet worden en kan dit ingepland worden. Soms is het echter nodig om snel een mailing o.i.d. te testen. DataIM biedt de mogelijkheid om binnen 24 uur een vragenlijst te programmeren, live te zetten en de mailing te verzenden naar alle panelleden.

Share this Project

Leave a Comment