Persgroep

De Persgroep staat vooral bekend als uitgever van kranten, maar haar portfolio omvat veel meer dan dat. Lokale en nationale kranten, huis-aan-huis-bladen, websites als www.tweakers.nl, www.intermediair.nl en www.autotrack.nl en het radiostation Qmusic behoren ook tot De Persgroep Nederland.

De Persgroep kwam in 2014 bij DataIM terecht omdat zij de lezer nóg meer centraal wilde stellen dan ze al deden. Zij hoopte meer inzicht te krijgen in thema’s als leesduur, leesintensiteit en leesscore per krant, maar ook per pagina of artikel. Samen met Mariëlle Hendriks, Marketing Research Manager van De Persgroep, en haar team heeft DataIM een online LeesScore Onderzoek ontwikkeld welke sindsdien wordt uitgevoerd onder lezers van Trouw, AD, Volkskrant, Het Parool en 7 regionale kranten waaronder De Gelderlander en de Stentor.

Alle abonnees in het panel, of een selectie daarvan, wordt het volgende inclusief afbeeldingen voorgelegd:

  1. Heb je deze pagina opengeslagen?
  2. Welk(e) artikel(en) op deze pagina heb je gelezen?
  3. Hoe intensief heb je dit artikel gelezen?
  4. Hoe lang heb je daar over gedaan?
  5. Welke leesscore geef je dit artikel?

Tegenwoordig worden niet alleen artikelen maar ook bijvoorbeeld reclames en cartoons beoordeeld door de lezers. Dit alles gebeurt in een branded, intuïtieve en clickable online omgeving. Een omgeving waarin De Persgroep zelf kan bepalen wanneer een onderzoek wordt uitgezet en onder welke abonnees. Alle KPI’s en insights worden in een real time dashboard getoond.

De lezers centraal stellen is wat De Persgroep hiermee dagelijks uitermate doet. Welke content scoort hoog? Welke auteurs worden gewaardeerd? Welke pagina’s worden áltijd opengeslagen? Welke advertising werkt positief of juist averechts? De resultaten zijn een belangrijke onderbouwing gebleken voor interne decision making binnen De Persgroep.

Share this Project

Leave a Comment