Je onderzoek is cruciaal voor verbetering, maar haal je wel alles uit je data? In een serie blogposts geeft DataIM je tips hoe je van data naar actionable insights kunt komen. Zo haal je meer uit je data!
Actionable insights, ook wel praktische inzichten, zijn een trend. Het klinkt veelbelovend als middel om zoveel mogelijk uit je data te halen. Maar het echt inzetten is niet zo makkelijk als gezegd. Hoe kom je aan goede praktische inzichten?
Praktische inzichten zijn dé ontbrekende koppeling tussen data en gerichte actie! In het proces van datastromen staat het helemaal bovenaan in de piramide.

De belangrijkste ingrediënten zijn:
1. Het raakt aan de strategie
Het inzicht heeft op een indirecte of directe manier te maken met bedrijfsdoelen of de strategie. Deze raakvlakken verhogen de waarde van het inzicht. Immers: informatie die ingaat op zeer belangrijke doelen of initiatieven, wordt sneller gebruikt. Juist deze koppeling aan de hoogste prioriteiten geeft een gevoel van urgentie van gebruik.
2. Het biedt een duidelijke context
Wat maakt dit inzicht bijzonder of belangrijk? Maak een vergelijking met andere cijfers of data om de context te bieden. Een 7,5 voor klanttevredenheid lijkt oké, maar wat als een benchmark aangeeft dat de sector gemiddeld een 9 scoort? De relatie tussen het inzicht en de context zet aan tot actie.
3. Het komt op de juiste tijd, via de juiste manier bij de juiste persoon
Voor de een kan een specifiek inzicht waardevol zijn, voor de ander niet meer dan ruis. Komt het inzicht niet bij de beslisser of verantwoordelijke terecht, dan gebeurt er niets. Komt het wel bij de juiste persoon, maar niet op tijd, dan is het niet bruikbaar. En staat het inzicht niet op de juiste plek of is het niet begrijpbaar, dan gebeurt er ook niets mee. Allemaal zonde!
4. Nieuw en specifiek
Een nieuw inzicht roept sneller vragen op, zet aan tot analyse. Bevestigt een inzicht wat we al denken te weten, dan kijken we er sneller overheen. Een inzicht dat uitdaagt of tegenspreekt, daar wil je meer van weten! Verwoord inzichten specifiek. Een stijging van 20% op de hoeveelheid leads vanuit marketing lijkt veel. Maar wat zit erin? Waardoor is dit veroorzaakt? Ligt het bijvoorbeeld aan externe factoren, zoals het seizoen, of is het product daadwerkelijk beter voor je klanten?
Bron: Forbes, Actionable Insights: The Missing Link Between Data And Business Value