Je onderzoek is cruciaal voor verbetering, maar haal je wel alles uit je data? In een serie blogposts geeft DataIM je tips hoe je van data naar actionable insights kunt komen. Zo haal je meer uit je data!
Na een gedegen onderzoek zit je met een berg data. Een berg aan antwoorden en opmerkingen van consumenten bijvoorbeeld. Het verspreiden van deze data is een cruciale stap op weg naar actie. Hoe zorg je dat je data aankomt bij de juiste personen, zodat zij er wat mee kunnen doen?
Relevantie en duidelijkheid voor de ontvanger
Bij verspreiding speelt communicatie een duidelijke rol. Bij onvoldoende of slechte communicatie sneeuwen de data – en alle mogelijkheden die het in inzichten kan brengen – onder. Relevantie en duidelijkheid zijn sleutelbegrippen.
Redenen waarom er niets met de data gebeurt in de organisatie, zijn divers. De data komen niet bij de juiste collega aan op de juiste tijd, of deze collega:
» weet niet dat de data bestaan;
» heeft geen toegang tot het systeem en de data;
» heeft geen tijd om de data te bekijken;
» geeft geen prioriteit aan de data of inzichten;
» interpreteert de data anders;
» ziet het niet als relevant.
Gebruik relevantie en duidelijkheid om data wel te kunnen verspreiden. Data wordt relevant als het op de juiste tijd op de juiste manier bij de juiste persoon aankomt. Door data te visualiseren en te verpakken, cree?er je de benodigde duidelijkheid voor de ontvanger.
We zien data, maar onthouden een verhaal
Data zonder context is gewoon een berg informatie. Gebruik de kracht van datavisualisatie om data beter over te laten komen!