Onderzoeker, meet je wel wat je écht wilt weten?

Je onderzoek is cruciaal voor verbetering, maar haal je wel alles uit je data? In een serie blogposts geeft DataIM je tips hoe je van data naar actionable insights kunt komen. Zo haal je meer uit je data!

Er is oneindig veel te onderzoeken: over je klantbeleving, over je imago en je merk, over productprestaties, over marketing en communicatie, over medewerkerstevredenheid. Al dat onderzoek levert nog meer data op en daarop kunnen weer ontelbaar veel analyses worden gedaan. Een regelrechte wirwar! Hoe kun je daaraan ontkomen?

Slimmer omgaan met data blijkt voor veel bedrijven moeilijk. Driekwart van de Amerikaanse organisaties wil data-driven zijn, laat onderzoek van Forrester zien. Alleen: slechts iets meer dan een kwart van de organisaties is daadwerkelijk in staat acties te ontlenen aan hun data. Dat betekent dat veel van het gedane onderzoek bij voorbaat zinloos is.

“Inzichten zijn de nieuwe data” – Brian Hopkins, vice president van Forrester

Ga recht op je doel af

Het ontwarren van een overvloed aan data begint voordat de data binnen is. Doorgrond een probleem of kans en stel vervolgens een slimme onderzoeksdoelstelling op. Een exacte, smart definie?ring van wat je wilt weten, vergroot de kans op het verkrijgen van de benodigde, praktische inzichten.

Voor welk doel meet je? Wat wil je met de resultaten?
Gericht onderzoek begint met een kans of probleem. Welke vragen leven er in je organisatie? Weet je wat er het meeste leeft? De antwoorden hierop geven je haakjes voor vragen waar inzicht echt voor nodig is. Daarnaast kom je ook te weten welke vragen meer een mooie bijkomstigheid zijn.

Om precies te weten wat er leeft, helpt het het probleem compleet te doorgronden. Achtergronden, strategische doelen en wat de concurrentie doet, bieden inzicht in het probleem. Welke informatie heb je nodig om de vragen te beantwoorden?

Stel vervolgens een slimme doelstelling op
Een onderzoek zonder doelstelling is als een reis zonder vastgestelde route: je verspilt tijd, geld en moeite. Een helder begin- en eindpunt voorkomt aannames onderweg en onbetrouwbaarheid van uitspraken. Voorkom dat je data verwart met inzichten. Zie data als ruwe informatie: zonder verwerking haal je er niets zinnigs uit.

Alles uit je data halen?

Download het onderzoeksboekje

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.