Survey design van een onderzoek is een complex maar interessant beest! Aan de ene kant moet de respondent in één oogopslag zien dat er tijd en aandacht in zit, waardoor die snapt dat wij het maken ervan net zo serieus nemen als hij/zij het invullen van het onderzoek. Aan de andere kant wil je dat de vormgeving de content niet in de weg zit. Het gaat erom dat informatie duidelijk overgebracht wordt, het is ook weer niet de bedoeling dat de vormgeving de inhoud overschaduwt.
Voor ieder project gebruiken wij de corporate identity van onze opdrachtgevers. We gebruiken hiervoor diverse beeldelementen als logo, lettertype en kleuren om het zo goed mogelijk te laten aansluiten op de inhoud en doelgroep. Bij een serieus onderzoek maken we minder gebruik van smileys en iconen, bij een jonge doelgroep gebruiken we meer interactieve elementen.
Ook het vormgeven van de vragen zelf is een goede manier om respondenten bij je te houden. Veelal ouderwetse vragen dienen te worden afgewisseld met vormen die meer interactie vergen zoals sliders, drag&drops, het gebruik van iconen en heatmaps. Daardoor blijft het een speelser geheel en houd je de respondent betrokken bij het onderzoek.
De nieuwste survey software van DataIM stelt ons in staat om de vragenlijst technisch perfect te laten werken, ongeacht het apparaat waarop het wordt ingevuld. Daarin houden we rekening met respondenten die een muis gebruiken, een touch interface gebruiken, een groot en overzichtelijk scherm gebruiken en soms juist een klein (mobiel) scherm. De grafische én tekstuele elementen passen zich aan aan het schermformaat.